The estimated reading time for this post is 82 seconds

(BM) Insiden Bayaran Durian: Membeli Dengan Harga RM156, Tapi Bayar Hanya RM1.56

Petaling Jaya – Insiden yang berlaku semalam apabila seorang peniaga durian mencari pelanggannya yang tersilap melakukan pembayaran untuk durian yang dibeli. Kejadian ini telah menarik perhatian netizen apabila peniaga itu berkongsi cerita ini di sebuah kumpulan Facebook.

Kronologi Kejadian

Menurut perkongsian di Facebook, pelanggan tersebut membeli durian dengan nilai RM156 tetapi hanya memindahkan RM1.56 melalui transaksi dalam talian. Peniaga itu juga turut menyertakan bukti transaksi sebagai hujah. Dia menulis, “Tadi pukul 6.23 petang ada seorang pelanggan bawa kereta warna merah, datang beli durian berjumlah RM156, tetapi hanya ‘transfer’ RM1.56. Kak boleh WhatsApp kita untuk bayar baki.”

Reaksi Netizen

Perkongsian ini telah mendapat lebih dari 500 tanda suka dan lebih 100 komen. Ramai netizen menasihati peniaga itu supaya selalu menyemak jumlah bayaran yang dibuat pelanggan sebelum menyerahkan barangan.

Nenek Kebayan menasihati, “Kalau amaun besar begini, minta pelanggan hantar slip melalui WhatsApp sebelum pergi. Dah ramai kena begini. Semoga dpermudah urusan boss durian.”

Erna berkongsi pengalaman serupa, “Saya pun pernah kena. Transfer RM3.50 sebenarnya jumlah buah saya dia beli RM35.00.”

Zack pula berkata, “Saya pernah tersilap lupa nak tekan 00. Nak transfer RM320 jadi RM32 je. Harap yang ini pun tersilap. Bila sedar transferlah semula.”

Pelajaran yang Boleh Dipetik

Insiden ini menggariskan keperluan untuk peniaga dan pelanggan sama-sama berhati-hati dalam urusan transaksi kewangan dalam talian. Kesilapan kecil boleh membawa kepada masalah yang lebih besar, dan selalu lebih baik untuk berwaspada.

Maka, mari kita ambil iktibar dari kejadian ini untuk selalu berhati-hati dalam urusan kewangan kita, terutama dalam era digital ini yang semakin memudahkan transaksi namun juga memperbesar potensi kesilapan.

Sumber: https://www.kosmo.com.my/2023/09/10/beli-durian-rm156-bayar-rm1-56